Nordplus Adult 2024

Socialinės inovacijos ir skaitmeninis mokymas bendruomenių turizmo skatinimui NPAD-2024/10206 Nordplus Adult

 

Bendruomenių turizmas yra besiformuojanti alternatyvioji kultūrinio turizmo šaka, kurioje turistų ir vietos gyventojų kultūrinė ir socialinė sąveika atskleidžia vietos bendruomenių vertybes ir identitetą. Bendruomenių turizmo aktualumas grindžiamas vietos bendruomenių išlikimo siekiu besikeičiančiame pasaulyje, kuriame tampa sunku išsaugoti vietos vertybes, tradicijas, etnografiją, gamtos, kultūros ir istorijos raidą, nulemtą visuomenės pasaulėžiūros.
Bendruomenių turizmo koncepcija sukuria sąveiką tarp alternatyvaus, kūrybinio ir kultūrinio turizmo. Jis glaudžiai susijęs su vietiniais gyventojais, jų kultūra, istoriniais, socialiniais, kultūriniais ištekliais, įsimintinais potyriais, leidžiančiais lankytojams suvokti vietos išskirtinumą. Bendruomenės vertybės, unikalumas leidžia lankytojams įgyti naujos patirties su tos bendruomenės nariais, tai yra draugiška vietos kultūrai ir tradicijoms veikla, kuria atsisakoma nebūtinų vietos išteklių naudojimo ir pagrįsta tvariu planavimu. Bendruomenių istorinė atmintis padeda išsaugoti vietos vertybes, tapatybę, kurios yra pagrindiniai ištekliai bendruomenių turizmui skatinti.
Bendruomenės turi skirtingus vystymosi scenarijus. Baltijos valstybių bendruomenės tapo aktyvios šalims atgavus nepriklausomybę, o tuo tarpu Šiaurės šalių bendruomenės turėjo ilgą evoliucijos laikotarpį. Pabaltijo bendruomenės pradėjo formuotis vėliau dėl vėluojančios privačios nuosavybės atgavimo. Pastarojo meto urbanistiniai, socialiniai ir kultūriniai procesai Baltijos ir Šiaurės šalyse tapo homogeniški ir dabar susiduria su bendrais iššūkiais: jaunosios kartos pasitraukimas iš mažų miestelių, demografinis bendruomenių senėjimas, vietos bibliotekų uždarymas ir poreikis stiprinti nuotolines skaitmenines paslaugas – tai daro įtaką kultūrinio paveldo ir istorinės atminties išsaugojimui, o dalijimasis bendruomenių turizmo žiniomis padeda geriau suprasti Baltijos ir Šiaurės šalių vertybes ir unikalumą. Pastarasis bendradarbiavimas bendruomenių turizmo skatinimo srityje vis dar lieka nepakankamai išplėtotas, yra nepakankamai sąveikos tarp Baltijos ir Šiaurės šalių. Bendro požiūrio ir metodologijos kūrimas bendruomenių turizmo skatinimo srityse padeda vystyti abipusį supratimą, kultūrinę sanglaudą, dalijimąsi patirtimi tarp Baltijos ir Šiaurės šalių rengiant bendruomenių gidus.
Projekto veikla suskirstyta į šiuos etapus:
1 etapas: bendruomenių turizmo, kaip alternatyvios turizmo formos, padėties partnerių šalyse, esamų bendruomenių turizmo paslaugų tyrimas įvertinant turizmo specialistų ir turizmo gidų nuomonę. Socialinių inovacijų, skaitmeninių technologijų metodų ir praktinio pritaikymo neformaliajam suaugusiųjų švietimui vietos bendruomenėse partnerių šalyse kūrimas. Istorinės, socialinės ir kultūrinės vietinių bendruomenių raidos, jų vertybių ir autentiškumo Baltijos ir Šiaurės šalyse tyrimas.
2 etapas: Skaitmeninių (virtualių) bendruomenių turizmo teminių maršrutų su istoriniu pasakojimu ruošimo metodikos sukūrimas, skaitmeninis (on-line) vadovas rengiant unikalių teminių maršrutų koncepcijas, pagrįstas Baltijos-Šiaurės šalių vietinių bendruomenių vertybėmis ir unikalumu, taikant neformalaus suaugusiųjų švietimo metodus.
3 etapas: bendruomenių turizmo gido Baltijos ir Šiaurės šalyse kompetencijų aprašo sukūrimas.
4 etapas: Suaugusiųjų mokymai šalyse partnerėse, naudojant parengtus produktus (pranešimus, metodikas, aprašus, skaitmeninius teminius turizmo maršrutus) taikant socialines inovacijas ir skaitmenines technologijas teminiams bendruomenių turizmo maršrutams kurti, remiantis įrodymais pagrįsta vietos istorine, socialine ir kultūrine informacija.
Pirmaisiais projekto metais visi partneriai parengia teminio bendruomenių turizmo maršruto kūrimo ataskaitą ir metodiką bei kuria vietos bendruomenės gido kompetencijų aprašą, dalijasi žiniomis ir patirtimi nuotoliniuose (on-line) seminaruose bei lankydamiesi partnerių šalyse. Tokiu būdu visi projekto partneriai bus susipažinę su visu mokymo medžiagos turiniu bei įgiję įvairių žinių ruošiantis neformaliam suaugusiųjų švietimui.
Antraisiais projekto metais visi partneriai rengia turizmo teminių maršrutų kūrimo mokymus suaugusiems, siekiantiems įgyti  bendruomenės gido kompetenciją, taikant socialines inovacijas ir skaitmenines technologijas bei neformalaus ugdymo metodus.
Vietos bendruomenių nariai – mokytojai, bibliotekininkai, verslininkai, savivaldybės specialistai, pensininkai ir kiti socialiai aktyvūs asmenys įgis kompetencijų kurti teminius turizmo maršrutus pasinaudodami socialinėmis inovacijomis ir geografijos informacine sistema (ArcGIS), besimokydami tapti bendruomenės gidais. Tai įgalins vietos bendruomenes geriau išsaugoti istorinę atmintį – atkurti ir kurti.
Apskritai šiuo projektu siekiama gilinti žinias, didinti suaugusiųjų vietos bendruomenių narių įsitraukimą į bendruomenių turizmo rinką, kuriant socialinėmis inovacijomis ir skaitmeninėmis technologijomis grįstus teminius turizmo maršrutus.
Projekto įgyvendinimo laikotarpis: nuo 2024 m. spalio 1 d. iki 2026 m. rugsėjo 30 d.
Koordinuojantis partneris ir projekto idėjos autorius – Klaipėdos universiteto Socialinės geografijos ir turizmo katedra, Lietuva.
Partneriai:
Mažeikių muziejus, Mažeikiai, Lietuva
NVO Creative Estonia, Talinas, Estija
NVO Monnet Gruppen, Vejby, Danija

Projekto biudžetas: 45 140,00 Eur.
Projektui finansavimas suteiktas Nordplus Adult programos lėšomis 2024 m. birželio mėn.

NORDPLUS ADULT partnerių susitikimas Kopenhagoje

2025 m. kovo 17 – 19 d. Mažeikių muziejaus komanda dalyvavo projekto „Socialinės inovacijos ir skaitmeninis mokymas bendruomenių turizmo skatinimui NPAD-2024/10206 Nordplus Adult“ partnerių susitikime Kopenhagoje.  Susitikimo metu vyko įgyvendinamo projekto aptarimas, tyrimų su vietos bendruomenėmis analizė, istorinių šaltinių paieškų rekomendacijos ir dirbtuvės su  ArcGIs programa. Susitikimas buvo informatyvus, sklandus ir produktyvus.

 

Bendruomenių turizmo stiprinimas taikant socialines inovacijas ir skaitmeninę edukaciją

2025 m. birželio 10 d. Taline įvyko trečiasis tarptautinis „Nordplus Adult” programos projekto „Social Innovations and Digital Education for Community-based Tourism Promotion” (NPAD 2024-10206) partnerių susitikimas. Šis projektas pradėtas vykdyti nuo 2024 m. spalio mėn. ir bus įgyvendintas iki 2026 m. rugsėjo mėn.
Šio projekto tikslas – skatinti bendruomenių turizmo vystymą ir taikant neformalaus švietimo metodus paruošti bendruomenių gidus, kurie geba įdomiai ir įtraukiančiai pristatyti savo bendruomenės vertybes ir tapatybes.
Šis projektas vienija partnerius iš Lietuvos: Klaipėdos universiteto Socialinės geografijos ir turizmo katedrą ir Mažeikių muziejų, iš Estijos NVO “Creative Estonia”, ir Danijos NVO “Monnet Gruppen”, siekiančius skatinti bendruomenių turizmą pasitelkiant socialines inovacijas, edukacines priemone ir šiuolaikines skaitmenines technologijas. Susitikimas vyko Talino miesto kūrybinių industrijų rajone Telliskivi, kurį organizavo NVO “Creative Estonia”. Projekto partneriai aptarė kartu įgyvendintas veiklas, pristatė pasiektus rezultatus ir planavo tolimesnius darbus, ruošėsi Lietuvos, Estijos ir Danijos bendruomenių mokymams, kurie prasidės 2025 m. rudenį.
Susitikimas prasidėjo individualiomis techninėmis ir metodinėmis konsultacijomis su projekto vedančiuoju partneriu iš Klaipėdos universiteto Socialinės geografijos ir turizmo katedros. Po konsultacijų vyko pagrindinė darbo sesija NVO „Creative Estonia” biure, ir aplankytas Talino Kalamaja gyvenamojo rajono bendruomenės muziejus, susipažinta su muziejaus valdymu, eksponatais, socialine-edukacine veikla. Muziejaus vadovė pravedė pažintinę ekskursiją po Kalamaja rajoną ir su pasakojimais pristatė šio rajono bendruomenės istoriją, architektūrą ir dabartinę socialinę-kultūrinę Kalamaja rajono bendruomenės situaciją. Vizitas suteikė vertingų įžvalgų apie vietos tapatybės puoselėjimą bei jos pateikimą lankytojams – tai puikus bendruomeninio turizmo pavyzdys, kuriuo galima remtis kitose šalyse.

Aptarti svarbiausi projekto rezultatai

Projekto partneriai atliko tyrimus apie bendruomenių turizmo situaciją Lietuvoje, Estijoje ir Danijoje, ištyrė bendruomenių turizmo rinką ir galimybės vystyti šią turizmo rūšį bendruomenių lygmenyje;
Atlikta bendruomenės narių apklausa – interviu apie bendruomenių vertybes ir tapatybes, nustatytas bendruomenių atsparumas socialiniams bei kultūriniams pokyčiams ir jų galimybės plėtoti bendruomenių turizmą savo vietovėse;
Projekto partneriai iš Mažeikių muziejaus pristatė sukurtas gaires, kaip rinkti istorinius duomenis iš įvairių šaltinių, ir kaip duomenis pritaikyti tematinių pažintinių bendruomenės turizmo maršrutų kūrimui;
Projekto vedantysis partneris iš Klaipėdos universiteto pristatė tematinių bendruomenių turizmo maršruto kūrimo gaires, taikant žemėlapių pasakojimo skaitmeninę technologiją dirbant su ArcGIS online StoryMaps pasakojimų kūrimo programa;
Kiekvienas projekto parneris pristatė bandomuosius bendruomenių pažinimo tematinius maršrutus apie bendruomenių turizmą Priekulėje, Mažeikiuose, Taline ir Kopenhagoje.
Aptartos rinkodaros priemonės ir paruoštas veiksmų planas kaip reklamuoti bendruomenių turizmo tematinius pažintinius maršrutus ir kaip juos integruoti į vietinio turizmo rinką;
Aptartos bendruomenės gido kompetencijų gairės ir pasiruošta bendruomenių atstovų mokymams, siekiant neformaliais suaugusiųjų mokymo metodais paruošti bendruomenių gidus.
Numatyti tolimesni darbai
Susitikimo metu taip pat buvo aptarti darbai, kuriuos partneriai įgyvendins vasaros metu. Kiekvienas partneris sukurs reprezentacinį bendruomenės pažinimo tematinį maršrutą, kurio pristatyme bus integruotos vietos kultūros vertybės ir tapatybės. Taip pat paruoš rinkodaros priemonių planą bendruomenių turizmo maršruto reklamai ir integracijai į vietos turizmo rinką bei paruoš bendruomenės gido kompetencijų aprašą. Atliktų tyrimų ir paruoštos mokymo medžiagos pagrindi bus parengta elektroninė knyga “Bendruomenių turizmo vadovas: patirties įrašai”, kuri bus naudojama bendruomenių narių mokymams siekiant neformalios bendruomenės gido kvalifikacijos su išugdytais gebėjimais kuri unikalius bendruomenės pažinimo tematinius maršrutus.
Tarptautinis bendradarbiavimas – bendruomenių stiprinimui
Projekto partnerių susitikimas Taline suteikė partneriams galimybę dalintis patirtimi ir įkvėpė tęsti prasmingą darbą stiprinant vietos bendruomenes per darnų vietos kultūros ir socialinėmis vertybėmis grįstą turizmą, ir stiprinti bendruomenių turizmo reikšmę vietinėje turizmo rinkoje. Bendruomenių turizmas suprantamas kaip socialinių inovacijų visuma, kuri integruojama su skaitmeninėmis technologijomis, siekiant sukurti įdomius ir įtraukius bendruomenių turizmo pažintinius tematinius maršrutus, didinant vietos bendruomenių konkurencingumą vietinio turizmo rinkose.

Skip to content